Lerende organisatie: Wie voert de regie?

Onduidelijke rolverdeling verhindert mogelijk succesvol leerbeleid

Nederlandse HR-verantwoordelijken hebben een rooskleurig beeld van hun bedrijfsinterne leercultuur, maar de praktijk vertelt een ander verhaal. Doordat niemand écht de touwtjes in handen neemt, verloopt het leerproces van medewerkers een stuk minder soepel dan gepland. In dit rapport vind je alle duiding en cijfers.

Wie doet wat? Een onduidelijke rolverdeling

De roze bril van HR

Wie niet leren wil, moet voelen – of niet?

Voorwoord (video)

Kees Henniphof, CMO bij Studytube, geeft je graag een voorproefje van dit derde deel van de L&D Monitor 2021. Veel kijk- en leesplezier!

Voor de Studytube Learning & Development Monitor 2021 ondervroegen we 1.129 respondenten, waarvan 421 HR-professionals (37%), 458 medewerkers (41%) en 250 leidinggevenden (22%). Op het moment van deelname werkten alle respondenten bij organisaties van 200 medewerkers of meer.

1.129 respondenten

Wie doet wat? Een onduidelijke rolverdeling

De concrete uitvoering van leerbeleid is een essentiële taak, maar wie neemt die verantwoordelijkheid op zich? De meningen van HR-verantwoordelijken en leidinggevenden lopen sterk uiteen.

21% van de medewerkers weet niet wie verantwoordelijk is

De roze bril van HR

Precieze leerdoelen, efficiënte functioneringsgesprekken,... Veel HR-professionals beschouwen hun leerbeleid als een succes. Leidinggevenden en medewerkers denken daar anders over.

57% (HR) denkt dat het middenkader leerdoelen heeft voor de medewerkers

Wie niet leren wil, moet voelen - of niet?

Door alle haperende communicatie is het moeilijk voor medewerkers om leerdoelen te bereiken, maar dat heeft zelden ingrijpende gevolgen.

21% van de medewerkers weet niet of een gemist leerdoel consequenties heeft

Dit wil je wellicht ook weten...

In dit derde deel van de L&D Monitor lees je meer over de rolverdeling in de uitvoer van het leerbeleid in Nederlandse organisaties. In eerdere edities onderzochten we de invloed van de coronacrisis op het leerproces en de verhouding tussen leerbeleid en -behoefte. Benieuwd naar de uitkomsten? Schrijf je dan nu in voor onze speciale L&D Monitor-nieuwsbrief en mis geen enkel cijfer!

De oplossing voor het ontwikkelen, verspreiden en afstemmen van kennis binnen organisaties.

Facebook Twitter LinkedIn