Van leerbeleid naar leercultuur


"Je moet een brug bouwen tussen al die mooie voornemens op papier en de realiteit op de werkvloer."

Homam Karimi

CEO Studytube

Bestemming: persoonlijke ontwikkeling én goed werkgeverschap

De weg naar een vitale leercultuur voltooi je niet in één dag. Een leerbeleid is de eerste noodzakelijke stap; de eerste van velen. Wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen? Alleen met weloverwogen leerdoelen op individueel en organisatieniveau kan je succesvol uit de startblokken komen.

Vervolgens doemt er al snel een eerste kloof op. Je moet immers een brug bouwen tussen al die goede voornemens op papier en de realiteit op de werkvloer.

Elke link in die brug is essentieel, dus zorg ervoor dat je de rollen goed verdeelt. Wie zorgt er voor de uitvoering van het beleid? Wie luistert er naar de ervaringen van de medewerkers? Wie frist regelmatig het leeraanbod op, met die evaluaties als drijvende kracht?

Communicatie is hierbij cruciaal. Zonder afspraken stort je brug al snel in, en dat is doodzonde. Aan de overkant wachten immers persoonlijke groei voor de werknemer én goed werkgeverschap voor HR - niet toevallig de voornaamste redenen waarom organisaties in Leren en Ontwikkelen investeren!

Homam Karimi

CEO Studytube

Dit wil je wellicht ook weten...

In dit derde deel van de L&D Monitor lees je meer over de rolverdeling in de uitvoer van het leerbeleid in Nederlandse organisaties. In eerdere edities onderzochten we de invloed van de coronacrisis op het leerproces en de verhouding tussen leerbeleid en -behoefte. Benieuwd naar de uitkomsten? Schrijf je dan nu in voor onze speciale L&D Monitor-nieuwsbrief en mis geen enkel cijfer!

De oplossing voor het ontwikkelen, verspreiden en afstemmen van kennis binnen organisaties.

Facebook Twitter LinkedIn