Online leren het populairst – nu én later


"De coronacrisis heeft de overgang van klassikaal naar online en blended leren versneld. Online leren is een blijver, en nu meer dan ooit een noodzakelijke leervorm die we moeten omarmen en integreren om klaar te zijn voor de toekomst."

Laura van Heesch

Onderwijskundige bij Studytube

De leegloop van het klaslokaal

Vóór de coronacrisis toesloeg, vormden klassikale lessen het leeuwendeel van het leeraanbod waarmee HR-professionals hun werknemers opleidden (34%). Toen klaslokalen noodgedwongen hun deuren moesten sluiten, daalde dat aandeel naar 17%. De ondervraagde HR-professionals voorspellen een heropleving van klassikale opleidingen in 2022 (22%), maar zien nog steeds een belangrijke rol weggelegd voor online leren. Die leervorm is qua populariteit gestegen van 16% (vóór corona) naar 28% (nu), en blijft naar verwachting het leerlandschap domineren (24%).

De verdeling van leervormen vóór corona, nu en in 2022


HR-professionals (n=421)

"In een recordtempo hebben we onze klassikale trainingen omgezet naar virtual classrooms. Die daadkracht gaf ons vertrouwen voor de toekomst, want ik denk dat online leren een blijver is. Het was een enorm versnelde ontwikkeling, maar het is wel mooi om te zien hoe flexibel je eigenlijk met z'n allen bent."

Marieke Rovers

Salesmanager bij Language Partners

Medewerkers n=458

Klassikaal leren in coronatijd: twijfel overheerst

Momenteel staan niet alle medewerkers te springen om zich opnieuw naar een klaslokaal te begeven. Eén vijfde (22%) ziet het vanwege de huidige coronasituatie niet zitten om een klassikale opleiding te volgen.

Wie nog twijfelt over een terugkeer naar de fysieke schoolbanken wil dat alleen doen als er voldoende respect is voor de afstandsregels (47%) en de algemene richtlijnen van het RIVM (42%).

Dit wil je wellicht ook weten...

Lees nog meer over Learning & Development in onze e-books en whitepapers. Je vindt ze terug op onze website.

Ontdek het meest inspirerende leerplatform van Nederland!

Facebook Twitter LinkedIn